حسام الدین شفیعیان

وبلاگ رسمی و شخصی حسام الدین شفیعیان

حسام الدین شفیعیان

وبلاگ رسمی و شخصی حسام الدین شفیعیان

رجعت چیست؟

معنای رجعت که مصدرثلاثی مجرد از باب رجع می باشد در لغت به معنی بازگشتن و برگشتن( رجوع )است آن چنانکه در کتاب مصباح المنیر آمده است الرجعةبالفتح،الرجوع، گر چه در بعضی ازکتابها قید یک مرتبه برگشتن ذکر شده است مانند کتاب تاج العروس زیبدی می نویسد:الرجعةُ المّرة من الرجوع یعنی یک بار بازگشتن.

دوره رجعت دوران تجلّی عظمت و قدرت الهی شمرده شده است و در واقع عالم رجعت را قیام اصغر ذکر کرده اند که بازگردانیدن مؤمنان خالص و کافران محض دو نشانه مهم قدرت الهی است تا مردم با مشاهده آنها به نهایت درجه معنویت برسند 

بنابراین با عنایت به مهم بودن آن ایام سه گانه و سرنوشت ساز بودن آنها و اینکه همه آنها نشانه ای ازعظمت الهی است رجعت یکی از ایام تجلّی قدرت لایزال قادر متعال است.

ممکن است عده ای بگویند با عنایت به اینکه عالم دنیا عالم مواد و اجرام و اجسام است و از طرفی ازدوره زندگی انبیاءو ائمه معصومین علیهم السلام و بعضی مؤمنان و شهداءپیشین قرن هامی گذرد آیا از دیدگاه عقل و با توجه به موقعیت زمانی و مکانی امکان دارد که افرادی مجدداً به دنیا برگردند و اساساً این موضوع عقلاًپذیرفتنی است یا خیر؟

در پاسخ به صورت مختصر باید گفت که بهترین دلیل برای امکان چیزی وقوع و تحقق عینی و خارجی آن چیزاست بدین جهت اگر ما قبل از برپائی قیامت نمونه هائی از برگشت افراد بعد از مرگ را داشته باشیم بهترین دلیل عقلی و عرفی برای تحقق و امکان رجعت را داریم ضمن آنکه باید توجه داشته باشیم که رجعت نمونه کوچکی از قیامت است یعنی اینکه در قیامت بازگشت همه مردم و زنده شدن همه افراد مخلوق است،روح به بدن آنها برمی گردد و خداوند با برپائی موازین الهی و محاسبات و اعطاءثواب و اجرای عقاب محشر کبری برپا

می کند و اهل تقوی را به بهشت و اهل کفر و نفاق و عناد و گناه را به جهنم می فرستد و این موضوع رجوع روح به بدن محال عقلی نیست و ممتنع بالذات نمی باشد و فیض و امر
خداوند به چیز ممتنع الوجود تعلق نمی گیرد و بمثابه آن لیکن در مقیاس کوچکتر امکان ذاتی رجعت نیز وجود دارد چون این موضوع همانند اجتماع نقیضین و غیره امتناع ذاتی
ندارد و امام صادق(ع)فرمودند:رجعت قدرت است گر چه دیگران نتوانند.

البته دلایل ونمونه های اجرا شده در دنیا خود شاهد کافی برای امکان و تحقق رجعت می باشد

یا مانند کسی که ازکنار یک آبادی ویران شده عبور کرد در حالی که دیوارهای آن به روی سقف ها فرو ریخته بود (و اجساد و استخوان های اهل آن در هر سو پراکنده شده بود)با خود گفت چگونه خدااینها را پس از مرگ زنده می‌کند در این هنگام خدا اورا یکصد سال میراند سپس زنده کرد و به او گفت چقدر درنگ کردی گفت یک روز یا بخشی از یک روز خداوند فرمود خیربلکه یکصد سال درنگ کردی نگاه کن به غذا و نوشیدنی خود(که همراه داشتی با گذشت یک قرن)هیچ گونه تغییر نیافته است و به الاغ خود نگاه کن (که چگونه متلاشی شده و این زنده شدن تو پس از مرگ هم برای اطمینان خاطر توست و هم)برای آنکه تو را نشانه ای برای مردم قرار دهیم اکنون به استخوان های مرکب سواری خود نگاه کن که چگونه آنها را بهم پیوند می دهیم و گوشت بر آن می پوشانیم هنگامی که این حقایق بر او آشکار شدگفت می دانم خدا بر هر کاری تواناست؛

و یوم نحشر من کلّ اُمة فوجاً ممّن یکذب بایاتنا فهم یوزعون.

«روزی که از هرامتی گروهی را بر می انگیزیم از آنها که آیات ما را تکذیب می کردند پس آنها بازداشته می شوند »


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد