حسام الدین شفیعیان

وبلاگ رسمی و شخصی حسام الدین شفیعیان

حسام الدین شفیعیان

وبلاگ رسمی و شخصی حسام الدین شفیعیان

مصاحبه //پنجمین دوره جایزه ادبی فانوس//مهدی زارع//

بنام خداوند بخشنده و مهربان

مصاحبه //پنجمین دوره جایزه ادبی فانوس//

 

1-لطفا خودتان را معرفی کنید .

 

نام و نام خانوادگی: مهدی زارع

از شهر- مرودشت

شهر محل تولد- شیراز

شهر محل سکونت- مرودشت

سابقه داستانویسی- از سال ها قبل، برگزیده اول جایزه ملی کبوتر حرم،

 برگزیده اول جایزه سته بان، برگزیده اول جشنواره گوهر مکتوب، برگزیده

 اول جایزه کتابداران آباده، برگزیده جشنواره کشوری طنز مکتوب، برگزیده

 دوم جشنواره کشوری هشت و ...

 

دبیر انجمن ادبی باران، نویسنده و روزنامه نگار نشریات، و ...

 

 2-نقش جایزه های ادبی و رقابت های اینگونه را در معرفی و علاقمندی

 داستانویسان به ادامه این رشته چگونه میبینید؟ 

این شیوه را، به نوعی تشویق برای بالندگی نویسندگان نوپا تلقی می کنم

 که به واسطه آن، نویسندگان جوان با سایر نویسندگان کهنه کار در محیطی

 صذفاً ادبی با هم آشنا شده، تبادل نظر می کنند و داشته هایشان را در

 

 اختیار یکدیگر می گذارند.

 

3-انجمن های ادبی و کارگاه ها و محافل داستانویسی را در رشد و شکوفایی استعدادها و یادگیری اصولی و تخصصی داستانویسی را چگونه ارزیابی میکنید؟ 

محرک اصلی داستان نویسی و الهام گیری از فضا و البته انتخاب سوژه، به

 همین انجمن های ادبی مرتبط می شود. نویسندگان با حضور در انجمن ها،

 جسارت و شجاعت خود را برای رسیدن به هدف بالا می برند و به نواقص

 خود از منظر دیگران آگاهی می یابند. جشنواره ها و کارگاه های ضمیمه آن،

 یک صحنه رویارویی با واقعیت درونی هر نویسنده است تا خود را مورد

 ارزیابی قرار دهد. به نوعی نیز محافل داستان نویسی را می توان تحصیل

 راهکار های رسیدن به مدینه ی فاضله ی نویسندگی قلمداد کرد و تا زمانی

 که فرد خودش را در بوته ی نقد نگذارد، قابلیت هایش به ظهور نخواهد

 رسید.

 

4-فکر میکنید داستان کوتاه یا رمان یا داستانک کدام بیشتر مخاطب دارد و به نظر شما دلیلیش را هم عنوان نمایید؟

 مخاطب امروز، رمان است و آن هم فاصله گرفتن جامعه ی ما از فرهنگ

 کتابخوانی ست. چون کتاب های امروزه، بیشتر جنبه ی سرگرمی دارد. اما

 بهترین روش ارائه کار به مخاطب، داستان کوتاه است. چون تمام قابلیت

 های داستانی را به صورت ایجاز در خود نهفته دارد. مجموعه ای فشرده از بهترین عناصر.

 

5-چطور نقد ادبی و در کل نقد کردن داستان را اصولی میدانید و مزایا ی یک نقد خوب و در عوض فرایند نقد های غیر اصولی و اثر آن را در نویسنده

 عنوان نمایید؟

 نقدهایی خوب و اصولی است که بی طرفانه و به استناد ساختار ها،

 عناصر داستان نویسی، پیرنگ، فضا، صحنه، درونمایه و ... ارزیابی شود. نقد

 های بد که با حب و بغض ها و یک سویه نگری ها همراه است، می تواند

 در کوبش شخصیت نویسنده و کناره گیری او حتی از داستان نویسی هم

 همراه باشد. کاش که همگی ما به درست ارزیابی کردن یکدیگر بپردازیم،

 نه سرکوب شخصیتی هم!

 

- کوتاهترین توصیف خود را بیان نمایید.

1- ادبیات داستانی- رؤیاهای هر نویسنده

3- فانوس- چراغ راه

4-داستانویسان- خوبان دو عالم

5-آخرین دوره فانوس- نبودم!

6-کتاب- تکه های ذهن من

7-جایزه ادبی فانوس- محک

8-جایزه های ادبی خصوصی- مرموز، اما مطلوب.

9-چاپ الکترونیک داستان- نه...!

10-چاپ داستان بصورت کتاب- فوق العاده. بوی کاغذ، معرکه است!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد